dinsdag 12 februari 2013

Nikos Kazantzakis



Het is slechts één uur vliegen van Athene naar Kreta. Tijdens de vlucht een mooi uitzicht gehad op diverse eilanden ver onder ons. Eigenlijk was alleen het eiland Santorini/Thera voor mij duidelijk herkenbaar.


Afijn, een uur vliegen plus de wachttijd op de koffers later sta je dus in het zonnetje buiten de luchthaven van Iraklion een sigaretje te roken.
Deze luchthaven, voluit: de Rijks Luchthaven Iraklion “Nikos Kazantzakis” (Kratikos Aerolimenas “Nikos Kazantzakis”, Κρατικός Αερολιμένας Ηρακλείου “Νίκος Καζαντζάκης”), is vernoemd naar de schrijver Nikos Kazantzakis (Νίκος Καζαντζάκης), die vooral bekend is door zijn boek ‘Zorba de Griek’.


Het boek is verfilmd met in een van de hoofdrollen Anthony Quinn.


De film kende ik al. Het boek had ik nog niet gelezen. Maar daar kwam snel verandering in, want in een boekhandel in Agios Nikolaos kreeg ik van mijn reisgenoot een Engelstalige versie.
Nogmaals bedankt, O., het boek was prachtig!

Tot slot een citaat van Kazantzakis uit zijn Ascetica/de redders van God (Ασκητική. Salvatores Dei), dat ook op zijn grafzerk staat:

“Ik hoop niets. Ik vrees niets. Ik ben vrij.”
“Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφτερος.”


₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪

Geen opmerkingen:

Een reactie posten