zaterdag 9 februari 2013

MORNING AT THE MUSEUM


Als je The New Acropolis Museum wilt bezoeken, loop je eerst over dikke glazen platen waaronder de archeologische afgravingen duidelijk zichtbaar zijn. Je loopt in feite over de vindplaatsen.


Bij binnenkomst ontdek je dat je bij een bezoek aan dit museum de indruk krijgt dat je de hellingen van de Akropolis beklimt.


Op de begane grond ook weer die dikke glazen platen. Hier staat wat in de heiligdommen op de hellingen van de Akropolis is gevonden uitgestald. Tevens is hier een collectie van allerlei alledaagse voorwerpen te bezichtigen.
In die heiligdommen werden goden, helden en nymphen vereerd. Hier werden vooral veel votiefgeschenken gevonden.



Vooral de geschenkjes die gevonden zijn in het openluchttempeltje van de Nymph die de beschermster was van het huwelijk hebben diepe indruk op me gemaakt. Allerlei soorten spinklosjes, parfumflesjes en –potjes en speelgoed. Dat laatste, daar werd afstand van gedaan omdat ze door in het huwelijk te treden overgingen in een nieuwe levensfase. Heel symbolisch.
Ik vond ze echt heel mooi. En dan begint het bij mij te kriebelen om stiekem met een klein schepje te gaan graven om ook van dat moois te vinden. Heel fout en heel erg verboden ook.
Maar gelukkig verkopen ze in het museumwinkeltje allerlei replica's. Hoefde ik niet te gaan graven en hield ik daar ook geen pijnlijke rug en zwarte nagels aan over.



₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪


2 opmerkingen:

  1. Toevallig. Ik 'liep' er net nog even doorheen:
    http://www.googleartproject.com/nl/collection/acropolis-museum/museumview/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is dat googleartproject toch gaaf!
    Ben ook al flink aan het museumstruinen geweest met behulp van m'n pjoet.

    BeantwoordenVerwijderen