zondag 10 februari 2013

FACE TO FACE



In het gedeelte met beelden uit de Hellenistische en Romeinse tijd waren het vooral de gezichten die mijn aandacht trokken. Ik zag er het gezicht van Artemis Brauronia van Praxiteles 



en dat van Alexander de Grote.


Maar ik had niet verwacht plotseling oog in oog te staan met Agrippina de jongere, de moeder van keizer Nero.


Agrippina was ooit een bijnaam van me. Dat kwam omdat ik eens een keer tijdens de les Latijn een tekening had gemaakt van keizer Nero. En prompt werd ik de moeder van Nero: Agrippina.



De eerste keer dat ik een beeld van haar zag was in het Louvre in Parijs. Ik was op zoek naar de beelden uit de Romeinse tijd. Helaas waren die nergens te bekennen.
In mijn beste schoolfrans vroeg ik aan een suppoost waar ik die kon vinden. Ze waren tijdelijk niet voor publiek toegankelijk. Maar een zielige blik en een lief smekend stemmetje deden wonderen. Ik mocht mee naar het depot waar ze op dat moment opgesteld waren. En daar zag ik haar, Agrippina Minor. Mijn alter ego.  

₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪

Geen opmerkingen:

Een reactie posten