zaterdag 21 juli 2012

Marathopita



Venkelkoek - (Μαραθόπιτα)

Ingrediënten

-         2 takjes venkel
-         een ons (klein zakje) spinazie of ruccola
-         500 gram + 2 eetlepels bloem
-         2 borrelglaasjes + 1 theelepel olijfolie
-         1 borrelglaasje raki
-         peper en zout

Bereiding

Meng de 500 gram bloem met de raki, de olijfolie, wat zout en wat lauwwarm water en kneed het tot een deeg.
Was de venkel en de spinazie, hak het fijn en doe er wat zout en peper, de theelepel olie en de 2 eetlepels bloem door.
Maak van het deeg balletjes ter grootte van een tennisbal. Maak een klein gat in het midden en doe daar een eetlepel van de groente in. Maak er weer een bal van en zorg dat de vulling goed bedekt is. Op een met bloem bestoven oppervlak ieder balletje met een met bloem bestoven deegroller uitrollen tot een dunne ronde plak ongeveer de grootte van een bord.
Smeer met een kwast allebei de kanten hiervan in met olijfolie en bak ze aan iedere zijde een paar minuten in een pan met een antiaanbaklaag totdat ze goudbruin zijn.

₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪

5 opmerkingen:

  1. "marathopita"... moet er dan geen knoflook bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heerlijk recept, maar feta vind ik een verpestend ingrediënt, voor elk gerecht: hard, zout, verder geen smaak, en korrelige kauwgum. Als er al kaas bij zou moeten dan een beetje gorgonzola.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Feta is er in verschillende soorten en kwaliteiten: zacht of hard, mild of scherp.
    Ik geef de voorkeur aan de zachtere milde, iets zurige en niet té zoute feta.
    Ik ben er dol op. Ik heb nog een paar lekkere recepten met feta, die zal ik nog vertalen en op dit blog plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Trouwens, het originele Kretenzische recept is zonder knoflook, maar zeker mét raki. Ik kreeg net te horen dat je, als je het klaarmaakt, ook een glas raki mag drinken.

    BeantwoordenVerwijderen