zaterdag 2 juni 2012

NOOIT OP ZONDAG...


Na een halve nacht wakker te hebben gelegen vanwege het hondengeblaf en een halve nacht geslapen te hebben vanwege het wegwerken van de halve voorraad Metaxa uit de hotelbar, werd het tijd om te ontdekken wat het ontbijtbuffet in het hotel te bieden had. Komkommer, feta, olijven, Griekse yoghurt met perziken en muesli en een plak cake, weggespoeld met wat zwarte koffie. Net als thuis, alleen neem ik daar op dat tijdstip nooit die komkommer, feta, olijven, Griekse yoghurt met perziken en muesli en cake bij mijn koffie.

Na het ontbijt werd het tijd om wat te gaan ondernemen, ergens iets te gaan bezichtigen. Maar helaas, het was maandag en alle musea waren gesloten. Τι κρίμα! (Wat jammer!) Mijn advies voor reizen naar Griekenland is dan ook: nooit op zondag! Doe het op maandag!

Afijn, je kunt ook wat anders gaan doen dan voor een museum gaan staan wachten totdat het opengaat. Bijvoorbeeld op familiebezoek of naar Marathon of dat allebei.  




Om daar te komen moesten we eerst met de metro. Athene heeft drie metrolijnen die kriskras door de hele stad gaan. Een deel bovengronds en een deel ondergronds. Bij het graven van de tunnels is er heel wat uit de oudheid ontdekt, zo ongeveer vijftigduizend artefacten. Op sommige metrostations staat het een en ander (of replica’s daarvan) uitgestald.



Omdat we buiten de spitsuren en buiten het toeristenseizoen reisden was het niet zo heel druk in de metro. Er was zelfs een zitplaats. In tegenstelling tot het openbaar vervoer in Nederland, is het in Griekenland heel gewoon dat wildvreemde mensen daar meteen een praatje met elkaar beginnen te maken. Dat kreeg ik pas in de gaten toen er tegen mij ook volop gekletst werd. Helaas, ik verstond ze niet. Tot mijn spijt moest ik ze vertellen dat ik geen Grieks sprak.
Ze dacht vast dat ik ook een Griekse was, er waren daar veel vrouwen met zo’n zelfde haarkleur (kopergoudblond, vanaf dat moment Atheens blond) als dat van mij.
Nog een klein reisadvies voor als je de metro neemt: stap niet over op Omonia, het is daar niet veilig. De naam Omonia betekent dan wel harmonie, het is daar verre van harmonieus. Als je snel beroofd wilt worden, moet je daar naartoe gaan. Ook het plein daarboven is een no-go area, zeker in het donker. Drugs, criminaliteit en prostitutie tieren daar welig. Geen aanrader en zeker niet voor vrouwen. 



₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪

Geen opmerkingen:

Een reactie posten