woensdag 15 februari 2012

De tocht naar Ithaka



“Als je de tocht aanvaardt naar Ithaka
wens dat de weg dan lang mag zijn,
vol avonturen, vol ervaringen.”
Zo begint ‘Ithaka’ van K.P. Kavafis, vertaald uit het Grieks door Hans Warren en Mario Molengraaf.

Wij waren ook op weg naar Ithaka, en dan wel naar restaurant ‘Oud Ithaka’, de Griekse naam is: Παλαιά Ιθάκη, ook wel Old Ithaki genoemd. Een ons aangeraden restaurant, live muziek, niet té toeristisch, waar Grieken zelf ook graag heen gaan.
De weg was zeker lang, een paar keer waren we er bijna, maar dachten verkeerd gelopen te zijn, dus omgekeerd en opnieuw gaan zoeken. De weg was zeker vol ervaringen en avonturen; Plaka by night.
Ten langen leste toch (met dank aan WiFi en routeplanner) gevonden. Odysseus deed er, bij gebrek aan dat soort hulplijnen, veel en veel langer over.
Wij waren echter niet van plan om tien jaar te dwalen.

Het was moeilijk kiezen uit de verschillende gerechten op de kaart. Uiteindelijk nam ik de gebakken kalamari, pijlstaartinktvis.
Bij de eerste hap dacht ik: dit restaurant moet je voor een keuring aanmelden bij Michelin. Niet voor een vermelding in de ‘Rode Gids’, maar ze zouden de kalamari wel goed kunnen gebruiken om rubberbanden van te maken.
Nadat ik gemeld had dat ze te taai waren, kreeg ik een nieuwe portie. Jammer, jammer, jammer, ook rubber.
Inktvis mag nooit taai zijn. Als dat wel het geval is, ligt het niet aan het product, maar aan de manier van bereiden (te lage temperatuur of te lang gebakken), dus aan de kok. Mijn conclusie was: nog een keer terugsturen heeft geen zin, ze kunnen hier blijkbaar niet overweg met kalamari. Inktvis moet snel op hoge temperatuur worden bereid.
Ik liet de kalamari liggen en zei dat ik klaar met eten was. Maar daar dacht de bediening anders over. Ik mocht niet ontevreden vertrekken. In no time kwam er een enorm bord gefrituurde baby kalamari op tafel, plus nog een schotel met gegrilde inktvistentakels. Dit waren beslist de lekkerste die ik ooit heb gegeten. Hiermee mag het restaurant dus wel in de michelingids. Bediening, ambiance, kwaliteit van het eten, redelijke prijs, alles buitengewoon goed.
Een aanrader dus. 

Dus als je ooit onderweg bent naar Ithaka, ga dan eens langs bij Old Ithaki, het restaurant tegenover de Mitropoleos Kathedraal. 






"For those who want to visit our restaurant Old Ithaki we know that you will never leave unhappy."
Παλαιά Ιθάκη
Agias Filotheis 2
10557, Plaka, Greece



₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪

Geen opmerkingen:

Een reactie posten